Przebudowa części wejściowej i części sal wystawienniczych wraz z systemem identyfikacji kierunkowej w Muzeum Architektury we Wrocławiu.
Projektanci: Piotr Zybura, Iga Peruga
Współpraca: Aleksandra Górecka, Olga Horwat, Paweł Szyport, Marcin Tobiasz
Identyfikacja wizualna: Marian Misiak & ARCH_IT
Nagrody:
Wyróżnienie i nominacja do nagrody specjalnej w XXV edycji konkursu Piękny Wrocław 2015. II nagroda w konkursie Wnętrze&Design Dolnośląskiego Festiwalu Architektury DOFA 2015. II nagroda w konkursie Muzeum Widzialne 2015 Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Zbiorów Muzealnych 2015
Foto: Maciej Lulko
Publikacje: New Signage Design - Connecting People & Spaces (Sandu Publishing Co., Limited ISBN 9788415967279)Wayfinding Design in the Public Environment (Images Publishing, ISBN: 9781864706338)
Na przestrzeni lat zabytkowy kompleks Muzeum Architektury uległ znaczącej degradacji, przede wszystkim w zakresie możliwości realizacji współczesnych potrzeb wystawienniczych. Jednocześnie wciąż jest to miejsce szczególne ze względu na charakter swojej działalności oraz fakt, iż wielu z nas wrocławskich architektów tu właśnie rozpoczynało swoją karierę zawodową. Pomimo, iż pierwotnie zakres prac obejmować miał jedynie dostosowanie strefy wejściowej do potrzeb osób niepełnosprawnych, uzgodniliśmy z muzeum, iż niezbędne jest podejście kompleksowe. W ramach ograniczonego budżetu przygotowano ogólne założenia funkcjonalno-użytkowe. Jako priorytet przyjęto działania zmierzające do uporządkowania przestrzeni w celu uzyskania jej spójności estetycznej oraz stworzenia możliwie optymalnych warunków ekspozycyjnych. Kolejne, równie ważne, zadanie polegało na wprowadzeniu nowego systemu oświetlenia sztucznego i kontroli oświetlenia naturalnego. W pierwszym etapie przebudowano strefę wejściową, której nadano nowy, bardziej otwarty, niejako zapraszający wyraz. Strefę definiuje obecnie przede wszystkim mocna, minimalistyczna bryła zabudowy meblowej na jednej ze ścian z charakterystycznymi elementami systemu identyfikacji wizualnej. W drugim etapie zmodernizowano nawy i prezbiterium dawnego kościoła. W celu zapewnienia neutralnej przestrzeni wszelkie interwencje architektoniczne ograniczono do prostych form i jednego koloru bazowego białego. Dla zapewnienia koherentności wszystkich obszarów wystawowych także tych nie objętych aktualnie pracami modernizacyjnymi zaprojektowano dodatkowo system identyfikacji wizualnej i kierunkowej, zintegrowany ściśle z rozwiązaniami architektonicznymi. System scala estetycznie obszary muzeum o różnym wyrazie i poziomie zainwestowania i wprowadza wyraźne powiązania pomiędzy salami wystawienniczymi połączonymi wewnętrznym krużgankiem.
Chcesz być na bieżąco?
Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!