Projekt Mediateki Jamesa Baldwina i Domu Uchodźców w XIX dzielnicy Paryża jest przykładem zaawansowanej adaptacji architektury z lat 70. XX wieku. Obiekt, zlokalizowany w dawnym budynku szkoły hotelarskiej Jean Quarré, został gruntownie przekształcony przez biuro architektoniczne Associer (dawniej atelierPhilippeMadec). Zachowano i oczyszczono oryginalną strukturę żelbetową – słupy, belki, stropy oraz prefabrykowane panele elewacyjne. Selektywna dekonstrukcja umożliwiła ponowne wykorzystanie fragmentów konstrukcyjnych na miejscu, co nie tylko obniżyło ślad węglowy inwestycji, ale również przywróciło logikę modularnej siatki przestrzennej. Regularność układu i ekspozycja surowych materiałów stworzyły warunki sprzyjające organizacji przestrzeni publicznych o wysokiej jakości użytkowej i estetycznej.
Wnętrza zostały zaprojektowane z myślą o integracji funkcji kulturowych, edukacyjnych i społecznych. Nowoczesna biblioteka medialna zajmuje centralną część budynku i oferuje przestrzenie dostosowane do różnych grup użytkowników – w tym osób niesłyszących, dla których stworzono specjalne strefy komunikacyjne. Pomieszczenia cechuje duża przejrzystość wizualna oraz dostęp do światła dziennego, dzięki strategicznemu rozmieszczeniu okien oraz zastosowaniu podwójnych wysokości wnętrz. Wprowadzono także liczne otwarcia wizualne – przeszklenia, wewnętrzne dziedzińce i świetliki – które zwiększają naturalne oświetlenie i wspomagają wentylację grawitacyjną. Dodatkowe rozwiązania bioklimatyczne, jak szyb powietrzny w patio oraz odpowiednia masa termiczna konstrukcji, przyczyniają się do stabilizacji warunków mikroklimatycznych wewnątrz obiektu.
Zobacz też: Drewniana biblioteka w Mumbaju
Dom Uchodźców, połączony z biblioteką za pomocą pionowego trzonu komunikacyjnego, pełni funkcję centrum wsparcia społecznego. Znajdują się tu pomieszczenia do nauki języka, kuchnie wspólnotowe, sale warsztatowe i przestrzenie rekreacyjne. Wnętrza zaprojektowano tak, by były elastyczne, wielofunkcyjne i łatwe do adaptacji w zależności od potrzeb mieszkańców i organizatorów działań społecznych. Kładzie się nacisk na komfort akustyczny, dostępność oraz wspólnotowy charakter przestrzeni.
Estetyka wnętrz Mediateki Jamesa Baldwina opiera się na surowości konstrukcji uzupełnionej ciepłem materiałów naturalnych. Dominującymi kolorami są neutralne odcienie betonu, jasne drewno oraz elementy w kolorze ziemi. Belki stropowe i płyty stropowe pozostawiono odsłonięte, co nadaje przestrzeniom wyrazisty, strukturalny charakter. Ściany nowej części – tzw. „łącznika” – wykonano z prefabrykowanej ziemi ubijanej, co zapewnia nie tylko odpowiednią izolację termiczną i regulację wilgotności, lecz także wprowadza wyrazistą fakturę i spójność z koncepcją ekologicznego projektowania. Drewniane elementy wyposażenia i konstrukcji pochodzą z certyfikowanych źródeł i spełniają normy materiałów biosourcowanych.
Projekt podkreśla współczesne podejście do projektowania przestrzeni publicznych: wykorzystanie istniejącej infrastruktury, zrównoważone budownictwo, dbałość o środowisko i społeczną inkluzywność. Otwarte przestrzenie do pracy, nauki i wypoczynku zostały powiązane z zielonym otoczeniem – dziedzińcem, ogrodem społecznym i tarasem użytkowym – co sprzyja budowaniu więzi społecznych oraz poprawia jakość życia mieszkańców dzielnicy.
Lokalizacja: Paryż / Francja
Projekt: associer (atelierPhilippeMadec)
Architekt prowadzący: Philippe Madec
Zespół projektowy: Yann Le Métayer, Estelle Nguyen, Nathalie Dectot
Metraż: 4406 m²
Zdjęcia: Pierre-Yves Brunaud
Typ: mediateka
Data: 2025
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Biuro projektowe WORKac zaprojektowało imponujące wnętrza nowojorskiej siedziby firmy Wieden+Kennedy....
czytajWnętrza biurowe dla największej polskiej firmy z branży internetowej to...
czytajJuice Press People to stołeczny bar serwujący soki tłoczone na...
czytajPrezentowany projekt to zmodernizowane wnętrza biurowe kliniki w Osace (Japonia)....
czytaj
Ilość komentarzy: 0