Yutori to nie tylko japońskie określenie "przestrzeni" lub "miejsca do oddychania", ale także nowe miejsce na mapie Warszawy, oferujące szerokie spektrum aktywności: jogę, warsztaty movement, zajęcia oddechowe, medytację oraz organizację eventów. Projektując Yutori, Luiza Anyszka miała za zadanie stworzyć przestrzeń, która będzie łączyć japońską filozofię z nowoczesnym designem, tworząc miejsce wytchnienia od zgiełku codzienności.
Już od progu Yutori zaskakuje kontrastem. Ciemny, wiśniowy hol, za pomocą drzwi z symbolem koła, intuicyjnie prowadzi do jasnej sali, serca tego miejsca, utrzymanej w stonowanych barwach natury. Jak wyjaśnia projektantka: „Kontrast między mrocznym wejściem a jasną przestrzenią sali został zaprojektowany celowo, by naturalnie kierować naszymi krokami i wskazywać drogę. To moment, w którym architektura subtelnie podpowiada kolejne działania, tworząc płynną, niemal medytacyjną narrację przestrzeni”. Intensywnie pomarańczowy aneks kuchenny, ukryty za lustrzanymi drzwiami, stanowi jedyny kolorystyczny akcent w głównym pomieszczeniu. Podłoga, wykonana z naturalnego, mineralnego marmoleum przyciąga uwagę. Jej niezwykła tekstura i kolor to efekt zastosowania poddanych recyklingowi kakaowych łusek. To nowatorskie nawierzchnie, opracowane i produkowane z myślą o zminimalizowaniu emisji dwutlenku węgla i komforcie użytkowników. Ciszę i relaks zapewniają specjalne panele akustyczne, zasłony oraz podłoga redukująca odgłosy kroków. Za oświetlenie w Yutori odpowiadają specjalnie zaangażowani oświetleniowcy. W największej sali studia zastosowano kompozycję z wielu mieniących się papierowych kul o różnej wielkości. Zmieniając natężenie i barwę światła, można kreować różne nastroje, dostosowane do charakteru danych wydarzeń.
Wnętrze Yutori zaskakuje elementami polskiego folkloru, w szatni i głównej sali wiszą tradycyjne pająki łowickie, będące częścią projektu Kalina, realizowanego przez Luizę Anyszkę i Dawida Stępnia. W pomieszczeniu centralnym pająk „Plony”, wykonany ze słomy przez artystę ludowego, symbolizuje obfitość i harmonię. Towarzyszy mu pająk „Kalinka”, którego kolorystyka subtelnie koresponduje z koncepcją projektu. Te elementy stanowią połączenie tradycji z nowoczesnym podejściem do aranżacji wnętrz, wyrażonego między innymi przez zestawienie pająków z klasyką współczesnego francuskiego designu – fotela „Togo” marki Ligne Roset. Pozostałe pomieszczenia, takie jak łazienki, urządzono w minimalistycznym, wręcz ascetycznym stylu, nie rezygnując jednak z dbałości o detale. Postawiono tu na subtelne nawiązanie do reszty wystroju poprzez zastosowanie obłych kształtów w wyposażeniu i neutralnej, delikatnej kolorystyce.
Lokalizacja: Warszawa
Powierzchnia: 220 m²
Projekt: ANYSZKASTUDIO – Luiza Anyszka
Realizacja: 2024
Zdjęcia: Migdał Studio
Źródło: anyszkastudio.com
Opracowanie: Klaudia Strojna
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Wnętrze stacji diagnostycznej Moto 360 zaprojektowane przy wykorzystaniu technik parametrycznych
czytajJuicy Design zaprojektowało bar Méjico w Sydney w Australii. We...
czytajZnana firma inżynierska Arup postanowiła uczynić ze swoich biur wizytówkę...
czytajAustralijskie biuro projektowe Carr Design Group przekształciło stary dom z...
czytaj
Ilość komentarzy: 0