Głoszone przez prof. Wandę Telakowską motto: „kultura i sztuka na co dzień i dla wszystkich” do dziś jest inspiracją dla nas jako organizatorów Konkursu Dobry Wzór. Tegoroczna edycja jest wyjątkowa – już po raz trzydziesty Instytut Wzornictwa Przemysłowego nagradza najlepiej zaprojektowane produkty i usługi. Taki jubileusz to doskonała okazja, by szerzej spojrzeć na polskie wzornictwo, sięgnąć do jego historii. Dlatego tegorocznej wystawie pokonkursowej towarzyszy wystawa retrospektywna, prezentująca polski dizajn na przestrzeni trzech ostatnich dekad. Wybór obiektów, po jednym z każdej edycji Konkursu, od 1993 roku, świetnie obrazuje wysoki poziom wzorniczy zgłaszanych do Konkursu projektów oraz transformację, jaką przeszedł na przestrzeni tych lat polski rynek.
Świętujemy 30-lecie Konkursu Dobry Wzór, ale warto przypomnieć, że IWP od samego początku, czyli od lat 50. XX wieku promował, wspierał, rozwijał polskie wzornictwo. Stał się salonem wystawowym Warszawy, miejscem prezentacji licznych i głośnych ekspozycji. Bo też wiele się w tym czasie działo. Lata 50. i 60. ubiegłego wieku utożsamiamy z epoką niezwykłego rozwoju w dziedzinie wzornictwa, kiedy powstało wiele kultowych obiektów i tym samym wytworzył się styl charakterystyczny dla polskiego dizajnu (to wtedy powstał „RM58” Romana Modzelewskiego, „Muszelka” Teresy Kruszewskiej, czy słynne figurki z Ćmielowa). Był to niezwykle twórczy czas także w innych dziedzinach (dla przykładu – były to lata świetności Polskiej Szkoły Plakatu), co należy wiązać z odwilżą roku 56-go, wielką społeczną nadzieją na zmianę systemu. Z biegiem czasu projektanci musieli jednak coraz częściej mierzyć się z wieloma utrudnieniami ze strony partii, często brakiem możliwości produkcyjnych albo niewyrażaniem zgody na wyjazd za granicę. Lata 70-te natomiast nie bez powodu nazywane są „złotymi latami” polskiego szkła. To wtedy właśnie powstawały kultowe kolekcje w hutach w Ząbkowicach, Krośnie, Barbarze czy Sudetach ze Zbigniewem Horbowym i Sylwestrem Drostem na czele. W latach 80-tych w Polsce poza polityką ogromną przemianę przeszła stolica polskiej ceramiki – Bolesławiec, w którym Bronisław Wolanin, projektując dekoracje stempelkowe, stworzył wiele uwielbianych do dzisiaj i utożsamianych z polskością wzorów.
Dzisiejszy „polski dizajn” nie mógłby więc wyglądać tak samo, gdyby nie zmiany końca lat 80., odzyskanie wolności i otwarcie granicy na Zachód. Zaledwie kilka lat później ukazała się pierwsza edycja Konkursu Dobry Wzór, który od tego czasu sukcesywnie wyróżnia niecodzienne projekty. Dzisiaj możemy się pochwalić wieloma niezwykłymi nazwiskami polskich projektantów, którzy od lat tworzą w Polsce i na świecie. Ceramika, meblarstwo, odzież, grafika, projekty bazujące na nowych technologiach i te kultywujące tradycje rzemieślnicze to wszystko dziedziny wzornictwa, które w Polsce nieustannie się rozwijają, ewoluują, a my, jako zespół IWP jesteśmy dumni, że organizując Dobry Wzór możemy tym wszystkim zmianom towarzyszyć i współtworzyć kontynuację historii polskiego wzornictwa przemysłowego.
Jak pisze Peter Bürger „design to sztuka, która zatraciła się w praktyce życiowej, a tracąc do niej dystans, przestała funkcjonować stricte jako sztuka, stając się nowym obszarem poszukiwań i eksperymentów”[1]. Na dizajn składa się kilka elementów, takie jak: doznania artystyczne, możliwości techniczne oraz potrzeby społeczno-kulturowe. Instytut, organizując swoje konkursy
jako Centrum badawczo-rozwojowe, będące Jednostką naukową kategorii A, zwraca uwagę na wszystkie te aspekty.
Chciałabym w imieniu Instytutu Wzornictwa Przemysłowego serdecznie podziękować wszystkim, którzy wzięli udział w Konkursie. To dzięki Wam mamy możliwość obserwacji przeobrażania dizajnu w Polsce. Co roku jestem pod wrażeniem produktów, które rywalizują o godło Dobry Wzór. Możemy być dumni z twórców i projektantów polskich. W tym roku wyjątkowy jubileusz obchodzi również Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych, obecnie Stowarzyszenie Projektowe SPFP. Działa już od 60 lat! Składam im serdeczne podziękowania za ich pracę i serce, jakie wkładają w swoją twórczość. Wielu członków Stowarzyszenia to laureaci Konkursu Dobry Wzór.
Wszystkie Produkty i usługi zakwalifikowane do finału tegorocznej edycji, prezentujemy w katalogu dostępnym on-line: https://cutt.ly/katalog-dw-2023
Aby poczuć się jak na wystawie zapraszamy na wirtualny spacer: https://my.treedis.com/tour/iwp-dobrywzor
Polecamy również naszą e-broszurę o wystawie z racji jubileuszu konkursu:
https://dobrywzor.com.pl/wystawa-retrospektywna/
Już dziś zapraszam wszystkich do udziału w kolejnej edycji!
Agnieszka Wasilewska
Prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego sp. z o.o.
[1] P. Bürger, Teoria awangardy, tłum. J. Kita-Huber, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2006, s. 61.
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Weź udział w dwunastej edycji konkursu skierowanego do architektów i...
czytajJeszcze do 20 sierpnia architekci wnętrz z całej Polski mogą...
czytajPrzedmiotem konkursu jest zaprojektowanie małej architektury spełniającej funkcję siedziska lub...
czytajZapraszamy architektów i projektantów wnętrz do wzięcia udziału w pierwszej...
czytaj
Ilość komentarzy: 0