W samym sercu Krakowa, przy dawnej ulicy Rzeźniczej, odrodził się budynek z bogatą historią, który teraz jest się domem dla Instytutu Goethego. Zaprojektowany i zrealizowany przez cenioną pracownię James&Mau Arquitectura, pod kierownictwem architektów Diego Llorente i Jaime Gaztelu, ten zrewitalizowany obiekt to przykład, jak nowoczesny design i funkcjonalność mogą być wplecione w strukturę zabytkowej architektury.
Przy ulicy Rzeźniczej 28, w sercu Krakowa, w 1878 roku rozpoczęła działalność miejska rzeźnia, stanowiąca pierwszy wielkomiejski zakład przemysłowy na Grzegórzkach. Wybór podmiejskich nieużytków w pobliżu Wisły na lokalizację nie był przypadkowy – umożliwiał łatwy dostęp do wody, co było kluczowe dla działalności rzeźni. Projekt kompleksu, który obejmował nie tylko hale ubojowe, ale również wieżę ciśnień, fabrykę margaryny oraz budynki mieszkalne i administracyjne, wyszedł spod ręki Macieja Moraczewskiego, znanego architekta i inicjatora powstania Krakowskiego Towarzystwa Technicznego. Przez lata miejsce to zmieniało swoje oblicze, lecz jego funkcja przemysłowa przetrwała aż do początku XXI wieku. Kiedy w 2003 roku zakończono działalność rzeźni, na jej terenie zachowało się sześć budynków. Te historyczne konstrukcje, po gruntownej renowacji, stały się częścią otwartej w 2005 roku Galerii Kazimierz, przekształcając przestrzeń dawnej rzeźni w nowoczesne i lubiane przez krakowian centrum handlowe.
Przywrócenie historycznego wizerunku przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów Instytutu Goethego było kluczowym celem projektu rewitalizacji autorstwa James&Mau Arquitectura. Starannie odsłonięte i odrestaurowane arkady, które ujawniły się podczas prac rozbiórkowych, stały się fundamentem dla nowej sali kulturalnej. Zrekonstruowano również niezachowane historyczne łuki, a przywrócony oryginalny kolor tynku przywołuje ducha dawnych czasów. Nowe stopnice na zabytkowej klatce schodowej nawiązują do piaskowca, nadając przestrzeni dodatkowego, historycznego wymiaru.
Design wnętrz siedziby Instytutu Goethego oddaje hołd historycznym korzeniom budynku, jednocześnie wprowadzając elementy współczesnego designu. Ekspozycja ceglanej ściany w recepcji nawiązuje do zewnętrznej elewacji, podkreślając przeszłość obiektu. Drewniane elementy wykończenia i minimalistyczna estetyka współczesnych klatek schodowych kontrastują z zabytkowymi detalami, tworząc spójną i funkcjonalną przestrzeń edukacyjną i kulturalną. Na pierwszym piętrze znajdują się pomieszczenia dydaktyczne, hol i kącik czytelniczy, które zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnej funkcjonalności. Minimalistyczny wystrój sprzyja skupieniu i nauce, a przyległy mały budynek bramny, obecnie przestrzeń artystyczna, został przystosowany do różnorodnych wydarzeń kulturalnych. Neon Kuns(z)t Mirosława Bałki przy wejściu bawi inteligentną grą słów, łącząc niemieckie słowo „Kunst” (sztuka) z polskim „kunszt”, symbolizując fuzję kulturową, która jest esencją nowej siedziby Instytutu Goethego.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projekt: James&Mau Arquitectura
Lokalizacja: ul. Podgórska 34, Kraków
Autorzy: Diego Llorente i Jaime Gaztelu
Współpraca autorska: Anna Wierzba, Patrycja Pokrzywa, Jolanta Szczurek, Katarzyna Bonek, Anaïs Garcia Perez, David Santamaría
Inwestor: Goethe Institut
Powierzchnia użytkowa: 600 m2
Realizacja: 2021
Zdjęcia: Jakub Certowicz
Źródło: jamesandmau.com
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Bukaresztańska aranżacja restauracji łączy gotyk z elementami rustykalnymi, skandynawskimi, a...
czytajNaprawdę zielone wnętrze Hotel Mercure Katowice Centrum
czytajCentrum Edukacji i Sportu w Mysiadle jest jedną z największych...
czytajW samym sercu poznańskiego Starego Browaru zagościła LODOVNIA - nowa...
czytaj
Ilość komentarzy: 0
Dodaj nowy komentarz