Inwestorowi zależało na pełnym makeoverze studia, a celem była nowoczesna, przestronna i loftowa przestrzeń. Potrzebny był zupełnie nowy układ funkcjonalny pomieszczenia. Zmienione zostało absolutnie wszystko: miejsce kuchni, make-up, mobilna scena, autorskie dedykowane meble. Projekt przygotował prof. Jan Sikora.
Studio „Dzień Dobry TVN” liczy ponad 400 m² oraz dodatkowe pomieszczenia na innych piętrach, jak chociażby kawiarenka, która mieści się na parterze. Te funkcje były także przedmiotem opracowania i zostały wykonane w stylistyce spójnej z główną przestrzenią studia.
Wnętrze zostało podzielone na kilka stref. Nowością jest kącik newsowy, skąd dziennikarze przekazują bieżące informacje z Polski i ze świata. Kolejną istotną częścią studia jest kuchnia, gdzie króluje unikalna duża i „zawinięta” wyspa do ekspozycji potraw. Główna miejsce spotkań i rozmów to mobilna aranżacja, w której architekci zaproponowali dwie wygięte w łuk kanapy do nawiązania relacji między prowadzącymi a gośćmi. Jest też miejsce do intymnych i osobistych rozmów, scena dla występujących artystów, czy strefa dedykowana wiadomościom z showbiznesu. Część „wejściowa” natomiast składa z miejsca przyjmowania gości oraz z przestrzeni „make-up”. Założeniem było oddzielenie akustyczne tej przestrzeni od planu zdjęciowego oraz nadanie mu uporządkowanego charakteru. Strefa make-up to miejsce skupionej pracy, do której potrzebny jest stół z szufladami oraz oświetleniem o odpowiedniej barwie.
Praca nad scenografią studia telewizyjnego różni od projektowania typowych wnętrz. Zaskakujących jest tu wiele elementów - od wysokości mebli przez fakt, że kluczowym kryterium wyposażenia jest to, jak dany mebel wygląda w kadrach kamery.
Przestrzeń fizyczna studia oraz to, co widzimy w kadrze kamerze to dwie różne rzeczywistości. Materiały wykończeniowe muszą mieć też podwyższoną odporność, gdyż praca na planie to dynamiczna praca całej ekipy — tu wszystko musi być przemyślane i dobrze zorganizowane. Miejsce na ruch kamer, odejście dla operatorów, ustawienie oświetlenia, filtry i krycie - to kluczowych aspekty przestrzeni, które muszą się z sobą idealnie zgrywać.
Jest to maszyna scenograficzna: wszystko jest mobilne i modułowe. Przykładem jest autorski, mobilny żółty stół, który ma zmienną wysokość z elektroniczną pamięcią ustawień — rzecz zupełnie unikalna, bo może być on typowym stołem, a 10 minut później można skorzystać z niego jak z lady barowej.
Podobnie jest z ruchomymi i mobilnymi szprosami w oknach, które można łatwo demontować, by wstawić filtry, które są ważne dla pracy ze światłem i pracy kamer. Główna scena też jest mobilna i pozwala na przearanżowanie studia w 10 minut. Rozwiązań jest dużo więcej także na płaszczyźnie akustycznej czy oświetleniowej. Poza oświetleniem stricte technicznym, architekt dobrał oświetlenie architektoniczne – łączące formę wizualną, pasującą do przestrzeni, z potrzebą funkcjonalną. Zastosowaliśmy oświetlenie ekspozycyjne w postaci tubek montowanych do zwieszanego szynoprzewodu. Ta oprawa ma pewną niezwykłą właściwość: na końcu znajduje się obrotowy pierścień, którym można łatwo dostosować promień świecenia. Dzięki temu można idealnie podkreślić detal we wnętrzu lub obraz. Pozwala to na precyzyjne zaplanowanie detalu dekoracyjnej sceny świetlnej.
W aranżacji widać wpływ wielu nurtów stylistycznych. Pierwszym aspektem była kontynuacja wcześniejszego charakteru wnętrza, co oddane jest m.in. w żółtych sofach i elementach o przytulnym i rodzinnym charakterze. Drugim była nowoczesność oddana poprzez czystość barw i form oraz pewna powściągliwość. To zupełna nowość, bo to, co widzimy w telewizji to często pomysły stylistyczne rodem z lat 80. Wnętrza w telewizji często są kilkanaście lat za rozwojem stylistyk. Finalnym akcentem stylistycznym jest koncepcja 400-metrowego loftu z widokiem na Warszawę. Widok jest spektakularny, a szprosy w oknach podkreślają i kadrują miasto.
We wnętrzu króluje również drewno. Jest to bliskie człowiekowi i szlachetne tło dla miękkich designerskich form takich jak sofy czy fotele. Ten ciepły i miły dla oka materiał jest ponadczasowy i bardzo związany z aktualnymi trendami w architekturze wnętrz.
Projekt: Jan Sikora
Realizacja: 2023
Photo: Tom Kurek
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Stworzenie męskiego wnętrza wymaga odpowiedniego połączenia kolorystyki i materiałów.
czytajProjekt lobby wejściowego jednego z budynków kompleksu Avenir Business Park...
czytajProjekt salonu niszowej perfumerii, zlokalizowanej w zabytkowej kamienicy w centrum...
czytajKolorowe sznurki rozciągnięte na krosnach stanowią obudowę barcelońskiej restauracji prowadzonej...
czytaj
Ilość komentarzy: 0