Realizacja wnętrz stanowiła integralną część projektu poświęconego idei aktywnego uczenia się małych ludzi w otoczeniu przedszkolnym. Jej celem było zaaranżowanie przestrzeni nauki i zabawy, które ułatwi wprowadzanie zmian w systemie pracy z dziećmi zgodnie z zamysłem projektu.
Na piętrze budynku przedszkola znajdują się dwie przylegające do siebie przestronne sale, które do tej pory oddzielone były od siebie dwuskrzydłowymi, najczęściej zamkniętymi drzwi. Po konsultacjach z przedszkolankami prowadzącymi poszczególne grupy, zadecydowano o otwarciu przestrzeni i swobodnym przepływie przedszkolnych aktywności pomiędzy pomieszczeniami. Masywne tapicerowane drzwi zastąpione zostały przez przesuwane drewniane panele pomalowane do połowy wysokości emulsją tablicową. W obydwu pomieszczeniach wycyklinowano i zaolejowano oryginalny dębowy parkiet. Definiując charakter każdego z wnętrz wykorzystano zróżnicowane doświetlenie sal wynikające z ich usytuowania na linii północ-południe.
W pomieszczeniu północnym, z oknami ciągnącymi się wzdłuż dwóch szczytowych ścian wygospodarowano przestrzeń na pracownię plastyczną – twórczą, ale raczej spokojną pracę małych rąk. Pod oknami, które wychodzą na teren przed wejściem do przedszkola, na całej długości został zainstalowany szeroki parapet. Służyć ma on przede wszystkim za blat roboczy, ale stanowi również dogodny punkt widokowy do obserwowania życia na zewnątrz budynku, dotychczas pozostającego poza zasięgiem wzroku przedszkolaków.
W pomieszczeniu południowym, doświetlonym przestronnymi oknami wychodzącymi na zadrzewiony przedszkolny plac zabaw, elementem definiującym i dominującym jest wypełniająca róg sali, zabezpieczona siatką antresola, umożliwiająca zarówno obserwację z wysoka, jak i zabawę w kąciku piętro niżej. Schody na antresolę pełnią jednocześnie rolę audytorium. Tutaj również wzdłuż okien ciągnie się szeroki drewniany parapet, na którym można usiąść lub pobawić się.
Każda z sal podzielona została na strefy: stolikową, ulokowaną przy wejściu, gdzie dzieci jedzą posiłki oraz strefę zabawy wspólnej w centrum. Trzecia przestrzeń zachęca dzieci do integracji i eksplorowania obydwu połączonych sal (sali północnej (aktywność plastyczna) i sali południowej (aktywność fizyczna). Poszczególne strefy oddzielone są od siebie niskimi mobilnymi szafkami, mieszczącymi wszystkie rzeczy potrzebne do pracy i zabawy. Pozwalają one w zależności od potrzeb i wyobraźni powiększać odpowiednio przestrzeń.
Przedszkole nr 42 „Kwiaty Polskie”
Powierzchnia: 140m2
Projekt wnętrz: Atelier Starzak Strebicki
Lokalizacja: Poznań, Polska
Realizacja: 2017
Zdjęcia: Mateusz Bieniaszczyk
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Spokojne, proste wnętrze ożywiają pokrywające sufit i część ścian świetliste,...
czytajFunkcjonalne i wykraczające poza korporacyjne standardy biuro agencji interaktywnej Digital...
czytajWszechobecna biel, światło i duże, otwarte przestrzenie – wnętrza dawne...
czytajAranżacja biura z filcową ścianą firmy UXPin ze studia em2...
czytaj
Ilość komentarzy: 0
Dodaj nowy komentarz