Holenderski pawilon, który służył jako miejsce spotkań międzynarodowego przemysłu filmowego w Cannes otrzymał Nagrodę Specjalną Jury. Het Nieuwe Instituut, EYE Filmmuseum i Holenderski Fundusz Filmowy połączyły siły, aby uświetnić holenderski pawilon i podkreślić narodowy talent projektowy podczas Festiwalu Filmowego w Cannes. Projekt wykonało Studio Sabine Marcelis.
Pracownia projektowa Studio Sabine Marcelis, w odpowiedzi na stulecie magazynu De Stijl zaproponowała projekt w postaci przestrzennego wzornictwa, łączącego w sobie pracę z wizualnym językiem artystów De Stijla, takich jak Piet Mondrian. Holenderski pawilon stworzony przez Marcelis to projekty własne połączone z projektami Martin Visser, Gerrit Rietveld i Radboud van Beekum.
Sto lat temu, w awangardowym magazynie De Stijl rozpoczął pracę malarz, architekt i poeta Theo van Doesburg. Zapoczątkował on ruch artystyczny, do którego należeli również Piet Mondrian, Gerrit Rietveld i Bart van der Leck. Artyści starali się radykalnie zmieniać sztukę i wyrazić ją abstrakcyjnymi kształtami i podstawowymi kolorami.
Po upływie stu lat od założenia De Stijl, Studio Sabine Marcelis ponownie zinterpretowało malarstwo Mondriana jako trójwymiarowego doświadczenia z czerwonym, niebieskim i żółtym kolorem (1935). W nowej przestrzeni czarne linie stają się cienkimi elementami konstrukcyjnymi, a prostokąty kolorów są przedstawione w formach objętościowych. Podobnie jak w obrazach Mondriana, czarne linie tworzą pustą białą przestrzeń o unikalnym rytmie, a czerwone, niebieskie i żółte pola podkreślają punkty skupienia, aby nadać przestrzeniom znaczenia.
Instalacja Sabine Marcelis ujawnia wiele ewolucji w architekturze, projektowaniu i filmie, które miały miejsce w ubiegłym stuleciu. Jej kolorowe pryzmy wydają się być solidne, gdy są widziane z przodu, ale rozkładają się przezroczystymi płaszczyznami z gradientami kolorów, gdy są obserwowane pod różnymi kątami. Technika odlewania żywicy użytej przez Marcelis pokazuje istotę eksperymentów z materiałami we współczesnych stylach.
Marcelis przywraca awangardowego ducha De Stijl, likwidując bariery pomiędzy twórczymi dziedzinami projektowania, architektury, filmu i sztuki. Udowodnia także, że głęboka współpraca między tymi dyscyplinami jest drogą do innowacji wizualnych, technologicznych i kulturalnych w dzisiejszych czasach.
Nagrody za pawilon w czasie Festiwalu Filmowego w Cannes otrzymały również Szwajcaria i Łotwa.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pawilon Red Blue and Yellow
Projekt: Studio Sabine Marcelis
Data realizacji: 2017
Zdjęcia: Lothaire Hucki
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kultura lat 80 to bunt młodych ludzi przeciwko konsumpcjonizmowi. Wtedy...
czytajProjekt Doroty Pakuły oraz Karoliny Chyziak (vel) to żówka, kabel,...
czytajTego roku obchodzimy setną rocznicę Bauhausu. Rewolucyjna niemiecka szkoła sztuki i...
czytajJeśli w aranżacji wnętrz stronisz od nudy, zobacz jak stworzyć...
czytaj
Ilość komentarzy: 0