Nowy Teatr w Warszawie powstał w budynku z 1927 roku, wybudowanego na potrzeby Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania Miasta. Zajął miejsce hali warsztatowej zwanej również Garażem. Przebudowę budynków zaprojektowała Pracownia Piotr Fortuna Architekci z Gdyni, natomiast wnętrzami zajęła się scenografka Małgorzata Szczęśniak wspierana przez Łukasza Kwietniewskiego.
Budynek o prostej formie składa się z przestrzeni głównej – scenicznej oraz przestrzeni bocznych mieszczących zaplecza oraz foyer. Industrialny charakter jest wyczuwalny niemalże w każdym pomieszczeniu. Charakterystyczne są olbrzymie okna oraz drzwi garażowe, natynkowe instalacje czy kraty, na których zamontowane zostały elementy informacji wizualnej.
Foyer
To co zwraca uwagę w foyer to jego wielkość – zbliżona do sali teatralnej. Pomieszczenie może być dzielone przy pomocy mobilnych, dźwiękoszczelnych ścian.
Na podłodze zastosowano niebieskie lastriko. Charakterystycznym elementem tego miejsca są odrestaurowane stare lampy, które wisiały kiedyś w tej przestrzeni. Przejście pomiędzy łącznikiem a foyer utworzono w miejscu, gdzie znajdowały się zamurowane okna. Zostały one odrestaurowane i artystycznie oszklone.
Scena i widownia
Wysoka na 13 metrów sala teatralna zajmuje ponad 700 metrów kwadratowych powierzchni. Zachowano w niej dawny układ konstrukcyjny. Potężne okna wpuszczają do środka dużo światła. Główną trudnością adaptacji przestrzeni było obniżenie poziomu pogłosu z 10 sekund do ponad 1 sekundy. Zastosowane tutaj rozwiązania w minimalnym tylko stopniu zmieniły charakter wnętrza. Na suficie widać białe pasy adaptacji akustycznej w postaci tynku akustycznego. Głównym elementem przestrzeni jest dębowa podłoga sceniczna o grubości 5 cm, na której znajduje się mobilna widownia modułowa. Widownia jest wielkim robotem sterowanym zdalnie. Można ją składać i przemieszczać w dowolne miejsce w obrębie przestrzeni Garażu, tworząc różne konfiguracje. Zarówno scena, jak i widownia nie mają tutaj stałego miejsca.
Rozkładana widownia może pomieścic 450 osób a na jej szczycie znajduje się przestrzeń kontrolna sceny.
Zaplecze artystyczne
Zaplecze artystyczne obejmuje pięć indywidualnych garderób, pomieszczenie socjalne dla zespołu pracującego w Garażu, magazyn kostiumów, charakteryzatornię i salę prób czytanych. Garderoby są bardzo do siebie podobne. Każda zawiera węzeł sanitarny z prysznicem oraz jest wyposażona w toaletkę i leżankę. Te pomieszczenia w sezonie urlopowym mogą być wykorzystane jako zaplecze rezydencji artystycznej.
Budynek zyskał dodatkowe piętro. W celu zachowania wysokich okien (5m), w ich sąsiedztwie zastosowano szklanaą podłogę, która jednocześnie doświetla dolne garderoby.
Sala prób/mała scena
Jest to najmniejsze z trzech głównych pomieszczeń Garażu. Służy do przeprowadzania prób, a także może funkcjonować jako mała scena na mniejsze wydarzenia artystyczne. Sala jest połączona z dużą salą i foyer mobilnymi ścianami dźwiękoszczelnymi.
Sala prób czytanych
Zanim aktorzy rozpoczną pracę z kostiumami i scenografią, ćwiczą scenariusz w sali prób czytanych. Charakterystyczną cechą tego pomieszczenia jest jego oryginalna wysokość. Przy oknie znajduje się okrągły stół, przy którym czytany jest scenariusz, a po przeciwnej stronie umieszczono dużą kanapę, która służy aktorom do odpoczynku w czasie oczekiwania przed wejściem na scenę. Wysoko umieszczone okno łączy przestrzeń z męską garderobą znajdującą się na piętrze. Przestrzeń pełni rolę bufora między zapleczem artystycznym, a sceną. Pracują tu niemal wszyscy pracownicy – od garderobianych przez techników, po aktorów. Za ścianą znajduje się charakteryzatornia i magazyn, w którym przechowywane są peruki i maski.
Plac przed teatrem
Budynek teatru połączony jest z częścią administracyjną przeszklonym łącznikiem. Blisko hektarowa działka w większości obejmuje teren dawnej glinianki sukcesywnie wypełnianej odpadami zwożonymi z obszaru otaczającego ją miasta. Garaż Miejski wg projektu inżyniera Tadeusza Emmela, z płaskorzeźbą Syrenki autorstwa znanego rzeźbiarza – Zygmunta Otto powstał właśnie na skraju tej glinianki.
Na placu organizatorzy planują stworzyć coś w rodzaju miejskiego siedliska, chętnie odwiedzanego przez mieszkańców. Miejsca pomiędzy betonowymi płytami obsadzono roślinami a w planach jest m.in. budowa uli.
Nowy Teatr w Warszawie
Projekt przebudowy: Pracownia Piotr Fortuna Architekci z Gdyni
Projekt wnętrz: Małgorzata Szczęśniak, Łukasz Kwietniewski
Projekt krajobrazowy: przygotowała Pracownia Architektury Krajobrazu La.Wa.
Realizacja: 2016
Lokalizacja: Warszawa Mokotów
Zdjęcia: Aneta Wojciechowska
fot. Jakub Certowicz
|
|
|
Sprawdź również: http://www.sztuka-architektury.pl/article/4297/nowy-teatr-8211-wyjatkowe-miejsce-w-warszawie
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Holenderskie studio projektowe Bureau SLA jest autorem projektu Armory Fort...
czytajMedialab to przestrzeń produkcji i badań, łącząca świat cyfrowy z...
czytajW przestrzeniach sprzedażowych każdy centymetr kwadratowy powierzchni musi być starannie...
czytajDwie powiązane ze sobą spółki giełdowe zlokalizowane pierwotnie w dwóch...
czytaj
Ilość komentarzy: 0
Dodaj nowy komentarz