Przebudowa trwała dwa lata. Zmiany były dość rewolucyjne, ale podyktowane przeprowadzonymi wcześniej badaniami. Zlikwidowano 144 gabinety. Powstało wiele wspólnych przestrzeni służących planowanym spotkaniom i mniej formalnym rozmowom. Stworzono miejsca do pracy indywidualnej i grupowej wyposażone w smartboardy i nowoczesny sprzęt do telekonferencji. W biurze dominują otwarte i jasne przestrzenie oraz nowoczesne wzornictwo. Pracownicy mogą się zrelaksować w pomieszczeniach z grami tzw. playroomach.
Firma i projektanci poważnie podeszli także do kwestii akustyki. Stąd też dobór oryginalnych w formie akustycznych sufitów podwieszanych. W zależności od funkcji pomieszczenia zastosowano inne rozwiązania. Innowacyjne sufity akustyczne zamontowano w salach konferencyjnych. Zazwyczaj architekci stosują tu panele tworzące płaską powierzchnię. W siedzibie EY zamontowano unikalne rozwiązanie jakim są pionowe Baffles – akustyczne płyty pochłaniające i izolujące dźwięki przed przenikaniem do sąsiednich pomieszczeń. Rozwiązanie wpływa także na podniesienie zrozumiałości mowy. Ich kolorystyka dobrana została do konkretnego pomieszczenia: w części sal pod stropem podwieszono białe mineralne Baffles, w innych salkach metalowe perforowane panele w kolorze szarości współgrające z barwą wykładziny.
W kuchni pracowniczej zamontowano metalowy biały sufit z płyt Cellio (sufit otworowy). Wszystkie kuchnie w siedzibie EY potraktowano także jako miejsca nieformalnych rozmów i spotkań pracowników po to, by wspólnie omawiać projekty. Dlatego każdą z nich powiększono zterokrotnie.
Jak poradzono sobie z hałasem w collaboration area?
Największym wyzwaniem akustycznym podczas aranżacji strefy wspólnej pracy są części, w których zaplanowano miejsca do rozmów telefonicznych. Czasem w biurach wydziela się specjalne zamykane „budki”. W sali firmy EY
wyposażonej w samodzielnie stojące fotele, które dedykowane są m.in. do telefonicznych konwersacji na suficie zainstalowano wiszące w szeregu pionowe akustyczne panele. Rozstaw poszczególnych płyt wynosi 300 mm i pozwala na uzyskanie wysokiego współczynnika pochłaniania hałasu.
Rosnąca popularność otwartych przestrzeni wspólnej pracy powinna iść w parze ze zrozumieniem konieczności dbania o przyjazną akustykę. Wolnostojące fotele, skupiska miękkich puf, czy stoły w kuchni, wokół których gromadzą się ludzie, mimo swej otwartości nie powinny tworzyć atmosfery, w której pracownik będzie czuł się jakby pracował na środku najbardziej ruchliwego skrzyżowania w mieście.
Zmiana aranżacji biura odzwierciedla zmiany pokoleniowe i biznesowe. Główne znaczenie ma tu zwiększony udział młodych pracowników wśród kadry, przestawienie biznesu na pracę poza biurem, a także model projektowy, co w praktyce oznacza wspólne działanie wielu osób z różnych działów firmy.
Dla firm strefa komunikacji bywa także narzędziem do zwiększenia integracji pracowników, gdyż wymusza interakcje i budowanie relacji pomiędzy nimi. W większości nowych siedzib firm powierzchnia strefy komunikacji rośnie kosztem powierzchni z biurkami. W praktyce nowa strefa oznacza miejsca do bardzo różnych form pracy: od pracy zespołowej w dużych czy mniejszych grupach, poprzez spotkania dwuosobowe, aż po przestrzeń do rozmów telefonicznych. To nowe wyzwanie dla architektów aranżujących biura. Strefa musi bowiem dawać komfort pracy samodzielnie i w grupach.
Projekt wnętrza: Masive design
Powierzchnia: 12 000m2
Realizacja: 2016
Zdjęcia: Massive Design, Armstrong Szymon Polański
Lokalizacja: Warszawa. Rondo 1
źródło: Massive Design, materiały prasowe Armstrong Ceiling Solutions
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Projektanci z poznańskiej pracowni mode:lina zaprojektowali przestrzeń biura dopasowaną do...
czytajPokryty mozaiką z polerowanych, aluminiowych 'cekinów' sufit odbija światło jak...
czytajW marcu tego roku DSA czyli Design Space Association prezentowała...
czytajPalacze nie są mile widziani. Zataczający coraz szersze kręgi zakaz...
czytaj
Ilość komentarzy: 0
Dodaj nowy komentarz