Suprematyzm w Kuntsevo Plaza

Suprematyzm w Kuntsevo Plaza

Najnowsze wnętrze kina Mori Cinema-IMAX, wdrożone według projektu pracowni Robert Majkut Design, funkcjonuje w moskiewskim obiekcie Kuntsevo Plaza. Jako pełen kompleks zostało zaprojektowane przez pracownię Jerde Design i wybudowane przez tureckiego dewelopera Enka, a sukcesywnie otwierane w latach 2015/2016.

Dla pracowni Roberta Majkuta to niezwykle ważna realizacja, związana z kolejną współpracą ze światowej klasy i sławy biurem projektowym Jerde Design, gdzie zespół kreatywny nadzoruje człowiek legenda – David Rogers. Doświadczenie uzyskane podczas tego projektu miało znaczący wpływ na rozwój pracowni Majkuta. Stanowiło wyzwanie, na które czekali i jak zawsze było związane z pracą u podstaw, w każdym etapie procesu tworzenia.  Projekt ten jest już drugą realizacją w obiektach autorstwa pracowni Jerde Design. Pierwszy miał miejsce w warszawskim kinie w Złotych Tarasach w 2007 roku.
 
Projekt kina. Robert Majkut
projekt kina. Robert Majkut
projekt kina. Robert Majkut
Celem tego przedsięwzięcia było stworzenie kina, które wpisze się w zaproponowany kontekst miejsca, jego założenia funkcjonalne i stylistyczne oraz zrozumie oczekiwania odbiorcy – przedstawiciela młodego pokolenia w tak bardzo skontrastowanej, jednak poszukującej dookreślenia w stylu i jakości współczesnych wnętrz publicznych, Moskwy.
Jerde Design w opisie swojego projektu bardzo jasno nawiązywał do suprematyzmu Malewicza, dlatego chcąc zrozumieć ideę, należy zapoznać się z koncepcją obiektu Kuntsevo Plaza i jego inspiracjami. Jerde głęboko osadziło projekt w rosyjskiej kulturze i sztuce. Tej najbardziej znanej, a także międzynarodowo rozpoznawalnej – obiekt powstał w Moskwie, w czasie bliskim 100-letniej rocznicy powstania idei suprematyzmu Malewicza i jej rozwoju w sztuce.
 
projekt kina. Robert Majkut
projekt kina. Robert Majkut
projekt kina. Robert Majkut

Suprematyzm jako koncepcja artystyczna, redukująca formę składowych elementów dzieła do „atomowych”,  podstawowych  form,  stał  się myślą,  według  której nie tylko nakreślono sposób skonstruowania całego centrum obiektu, ale również w szerszej interpretacji przeniesiono ją do wnętrza kina. Założenia suprematyzmu, koncepcji redukowania i łączenia elementów, które wraz z iluzją światła i pewną abstrakcyjnością oraz iluzorycznością świata filmu i obrazu składają się na całość zjawiska, jakim jest kino - dają pewną abstrakcyjność temu zjawisku. Tak powstała koniunkcja, która nakreśliła kierunek myślenia o nowym zadaniu.

 

projekt kina. Robert Majkut
projekt kina. Robert Majkut
projekt kina. Robert Majkut
Inspiracji w warstwie estetycznej poszukiwano w 3 obszarach:
 
1. Przełożenia koncepcji suprematyzmu na jego współczesne, architektoniczne elementy wyrazu. Dążenia do atomizacji i upraszczania form, redukcji do podstawowych barw i kontrastów czy wręcz malarskich efektów w ich tworzeniu i powstawaniu.
 
2.  W pryzmatycznym rozkładzie światła. Projektanci uzyskali nawarstwiające się barwy, których suma w finale tworzy biel. Istotna dla całości przejścia  kolorów  w  tym obiekcie  była  również  gradacja  kontrapunktu.  Światło kinowe, które funkcjonuje w kompletnej czerni, stało się  punktem startu,  jako miejsca końca skali, w którym światło ma szanse zrealizować swój spektakl. Ten moment doświadczania kina potraktowano jak swoisty rodzaj intelektualnej – bardziej niż fizycznej iluzji i postanowiono go wydobyć oraz przenieść przed salę w projektowanym wnętrzu.

 3. Trzeci obszar związany jest z identyfikacją firmy. Wychodząc z geometrii znaku zbudowano jego trójwymiarową, przenikającą się metaforę. Na poziomie kolorów firmowych zostały one sumarycznie zredukowane do bardzo ograniczonych obszarów, jako składowych barwy.

 

Te trzy obszary były przedmiotem intelektualnej gry projektantów. Abstrakcyjnego, ale spójnego z idami Malewicza,  wyszukiwania elementarnych czynników na poziomie geometrii, figur i kolorystyki, które połączyły w całość graficzną i przestrzenną analizę całosci zadania.

 

projekt kina. Robert Majkut
projekt kina. Robert Majkut

Korzystając z trzech głównych dla projektantów kolorów – czerni, żółci i bieli oraz syntetyzując kształty do uprzestrzennionych form wynikających z kształtu logo, uzyskano zestaw dosyć radykalny i nietypowy. Przyjęto stopniowanie   kolorów   od najjaśniejszych   w  strefie wejścia  do najciemniejszych w sali kinowej jako zasadę, w której pośrednim elementem jest kolor żółty,  łamany pryzmatyczno-fraktalowym motywem.  

Sprowadzono podział kolorystyczny  do  najważniejszych akcentów. Komunikacja odbywa się w pionowych i poziomych białych tunelach, łącząc przestrzeń kina rozgrywając się na kilku poziomach i pozwalając przechodzić z bieli od absolutnie czarnych sal kinowych poprzez żółte przestrzenie. Malarski efekt  gradientu,  jako  zabieg   zaczerpnięty  z tradycyjnego warsztatu, to widoczne łączenie żółci z czernią. Iluzja przełamywania się tych dwóch kolorów daje jednocześnie fizycznie namacalny, malarski efekt, który jest widoczny na ścianach.

Poszukiwano wielu przykładów kalejdoskopowego łączenia się elementów fizycznych ze świetlnymi, które uzasadniałyby takie a nie inne budowanie tych kompozycji na drodze redukcji. W wyniku tego projektanci doszli  do bardzo uproszczonego  i oszczędnego  rozwiązania,  powstałego  w  oparciu  o zdyscyplinowaną paletę barw. W sumie dało to efekt minimalistyczny i niezwykle radykalny.

 

Większość klientów tego kina to ludzie młodzi, studenci, uczniowie, a kontekst miejsca nie jest tu bez znaczenia. Moskwa to miasto szare, mocno zakurzone i zabłocone przez skutki długiej zimy. Propozycja biura projektowego jest ucieczką od tego, co typowe dla takich miejsc. Obecne kina w Moskwie charakteryzują się bezpiecznymi i wygodnymi w takim klimacie rozwiązaniami. Ta propozycja jest inna – zaproponowano wyjście z cienia tej oczywistości i z mroku. Ukazano to poprzez wszechobecność światła dziennego i podkreślono ten fakt. Uczyniono z tego wartość.

Nowe kino znajduje się na ostatnich kondygnacjach centrum, z dala od ulicy i parkingu, Idąc długimi korytarzami Kuntsewo Plaza do Mori Cinema, możemy znaleźć się w miejscu, które błyszczy i mieni się, a poprzez wielką szklaną elewację doświetlone jest na 3 poziomach.

projekt kina. Robert Majkut

Wnętrza kina Mori Cinema-IMAX

 

Projekt: Robert Majkut Design

Realizacja: 2016

Powierzchnia: 3500 m2

 

źródło i zdjecia: materiały prasowe OKK! design

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

Ilość komentarzy: 0

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!