Cztery zespoły złożone z najbardziej utalentowanych współczesnych, hiszpańskich architektów i projektantów wykonały na życzenie znanych twórców, reprezentujących różne dziedziny (m.in. literaturę, naukę czy sztukę kulinarną) obiekty ich marzeń z różnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego. Rezultaty zaprezentowano na wystawie „The Workshop of Dreams” podczas HAY Festival Segovia, corocznego święta hiszpańskiej kreatywności i drewnianego rękodzieła.
Ta inspirująca przygoda została zainicjowana przez Marthę Thorne, dziekan IE School of Architecture and Design w Madrycie. Partnerem przedsięwzięcia było Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC).
Przed wykonaniem projektu, niezbędne było zapoznanie się projektanta z zamawiającym. Musieli się poznać, by następnie wspierać się nawzajem w przełamywaniu granic i aby swobodnie analizować nowe pomysły. Powstałe przedmioty stały się ucieleśnieniem marzeń – zarówno osoby inspirującej, jak i projektanta. Zrodziły się nowe formy projektów, wykorzystano pomysły, które wcześniej przychodziły autorom do głowy bez szans na realizację.
Martha Thorne zamówiła niezwykły zestaw stolików do kawy u Benedetty Tagliabue, architekt mieszkającej i pracującej w Barcelonie, założycielki Miralles Tagliabue EMBT.
Zespół RCR Arquitectes zaprojektował wyjątkowy i w pełni ergonomiczny fotelwypoczynkowy dla pisarza Javiera Cercasa.
Jacob Benbunan, założyciel i dyrektor generalny spółki Saffron, specjalizującej się w globalnym pozycjonowaniu marek, podjął się interpretacji nadzwyczajnego projektu ruchomego domu dla paleoantropologa Juana Luisa Arsuagi.
Natomiast Izaskun Chinchilla stworzyła niezwykły wózek kuchenny dla wyróżnionego trzema gwiazdkami Michelin duetu ojciec-córka, Juana Mari i Eleny Arzak. Produkcję czterech obiektów powierzono wykwalifikowanym rzemieślnikom z La Navarra, specjalistycznego zakładu stolarskiego w pobliżu Madrytu.
Obiekty powstałe w ramach „The Workshop of Dreams” zaprojektowano z myślą o ich wieloletnim wykorzystaniu.
FAMILY OF TABLES
Projekt: Benedetta Tagliabue (Miralles Tagliabue EMBT)
Zamawiająca: Martha Thorne
Gatunki drewna: czerwony dąb amerykański, tulipanowiec amerykański, orzech amerykański, ambrowiec amerykański.
Początkowo Martha Thorne, dyrektor wykonawcza Nagrody Pritzkera w dziedzinie Architektury, nie miała ściśle sprecyzowanych oczekiwań. Podczas rozmowy okazało się jednak, że czas spędzany z przyjaciółmi jest dla niej najważniejszy. Efektem pracy stał się zestaw stolików do kawy w dwóch modelach. Model „wstęgowy” charakteryzujący się subtelnym, opływowym kształtem oraz model „profilowy”, będący drobiazgowym połączeniem profili twarzy Marthy i Benedetty.
Małe stoliki „wstęgowe” składają się z klejonych warstw forniru. Te przedmioty, o charakterze zdecydowanie rękodzielniczym, były najbardziej wymagające w procesie produkcji.
CERCAS TERRITORY
Projekt: RCR Arquitectes
Zamawiający: Javier Cercas
Gatunek drewna: wiśnia amerykańska
Czytanie i pisanie to zajęcia, którym Javier Cercas, wybitny hiszpański pisarz, oddaje się najczęściej – stąd jego marzenie o wygodnym miejscu do pracy. Podczas rozmów pisarza z architektami ze studia RCR Arquitectes marzenie zmieniało kształt, przybierając ostatecznie postać przestrzeni bardziej uniwersalnej, umożliwiającej płynne przechodzenie pomiędzy poszczególnymi formami aktywności: odpoczynkiem, medytacją, czytaniem i rozmyślaniami.
Zgodnie z wizją przyjętą przez studio RCR Arquitectes podjęto decyzję o połączeniu wyrafinowanych technologicznie metod z subtelnością form naturalnych, tworząc prawdziwie fascynujący obiekt. Ślady skanu ciała pisarza można odnaleźć w kształtach ostatecznej formy – ergonomicznego mebla, w pełni dopasowanego do kształtu ciała użytkownika. Ze względu na konieczność szczegółowego odwzorowania złożonej formy, obiekt wyprodukowano z wykorzystaniem urządzenia CNC (sterowanego numerycznie przy pomocy komputera).
LIMITING FACTOR
Projekt: Jacob Benbunan (Saffron)
Zamawiający: Juan Luis Arsuaga
Gatunek drewna: tulipanowiec amerykański
Juan Luis Arsuaga, jeden z najbardziej uznanych naukowców w dziedzinie paleontologii i antropologii, „czynnikami ograniczenia” nazywa elementy, bez których człowiek nie byłby w stanie przetrwać. Z takiego podejścia zrodziła się koncepcja marzenia o niewielkiej, mobilnej chacie z drewna, która uwzględniałaby wszystkie takie czynniki, umożliwiając tym samym jej mieszkańcowi spędzenie kilku dni w górach i cieszenie się naturą.
Aby urzeczywistnić marzenie paleoantropologa, Jacob Benbunan i jego zespół z firmy Saffron musieli cofnąć się do korzeni. Interpretując życzenie Arsuagi, zamierzali stworzyć schronienie, wpisujące się w naturalne otoczenie, które można zabrać w góry i tam zostawić. Tym samym architektura zaczęła pełnić funkcję służebną wobec człowieka i natury.
Jest to projekt szczególny, składający się z szeregu wachlarzy, rozkładanych do postaci przypominającej schronienie. W tulipanowcu, z którego wykonano projekt »Limiting Factor« doskonale się pracuje, drewno nie skręca się i nie odkształca. Poza tym jest lekkie, dzięki czemu obiekt waży stosunkowo niewiele, jak na swój rozmiar.
A WINDOW TO THE ARZAK UNIVERSE
Projekt: Izaskun Chinchilla
Zamawiający: Juan Mari i Elena Arzak
Gatunki drewna: tulipanowiec amerykański, czerwony dąb amerykański, twardy klon amerykański, miękki klon amerykański, wiśnia amerykańska i olcha amerykańska.
Juan Mari i jego córka Elena Arzak prowadzą restaurację „Arzak” w San Sebastian, nagrodzoną trzema gwiazdkami Michelin. Zajmuje ona ósme miejsce w rankingu najlepszych restauracji na świecie. Zgodnie twierdzą, że dzięki przyborom kuchennym są w stanie tworzyć innowacyjne, interesujące i eksperymentalne potrawy. Zauważyli, że byłoby wspaniale, gdyby gotując mogli mieć wszystkie sztućce i naczynia w zasięgu ręki.
W przygotowanym projekcie znalazło się okno przeznaczone dla obu głównych aktorów świata rodziny Arzak: kucharza i konsumenta. Projekt umożliwia kucharzowi zaproszenie gościa, by rzucił okiem w głąb kuchni i spożył posiłek przy stole, przy którym przygotowano potrawę. „A Window to the Arzak Universe” stanowi bezpośrednią interpretację zrównoważonej amerykańskiej gospodarki leśnej. Wykorzystano w nim sześć różnych gatunków drewna, odzwierciedlając objętość upraw. Gatunki o większej i mniejszej populacji wykorzystano odpowiednio w elementach największych i najmniejszych.
źródło: materiały prasowe
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Ilość komentarzy: 0