Architekci wnętrz muszą dążyć do profesjonalizacji zawodu

Architekci wnętrz muszą dążyć do profesjonalizacji zawodu

Jedyną drogą do profesjonalizacji zawodu architekta wnętrz jest przejęcie odpowiedzialności za całą inwestycję, także od strony materiałowej i wykonawczej. Nasz model działania to próba wcielania tej idei w życie - mówi MaciejSkupiński z pracowni KODO

Sztuka Wnętrza (SZW): Jakiś czas temu wystartowaliście Państwo na rynku z unikalnym konceptem KODO, który Państwa zdaniem wprowadza nową jakość na rynku projektowania wnętrz. Na czym on polega ?

Maciej Skupiński (MS): Ten pomysł jest rezultatem wielu lat zbierania przeze mnie doświadczeń na rynku polskim i rynkach zagranicznych. U nas projektowanie wnętrz to ciągle trochę Dziki Zachód. Rynek nie jest uregulowany. Rywalizują ze sobą absolwenci wieloletnich studiów akademickich z uczestnikami dwutygodniowych kursów projektowania. Oczywiście istnieją samorodne talenty, ale jednak uważam, że przez te różnice w przygotowaniu do zawodu klient nie ma zagwarantowanego tego samego poziomu usług. Stąd pojawiają się gigantyczne rozpiętości w stawkach za projekt oraz stosowanie przez niektórych projektantów dumpingu na rynku. Sytuację psują też wielkie grupy zakupowe, które próbują wejść, wpłynąć na obszar projektowania. Pojawiało się już wiele pomysłów zamknięcia zawodu, ale wszystkie, jak dotychczas, skończyły się porażką. Szczerze mówiąc nie widzę nadziei na powodzenie w tym zakresie.

SZW. Tak urodził się pomysł na Kodo ?

MS: Tak. Stwierdziliśmy, że jedynym sposobem na biznesowe działanie na tym rynku jest zintegrowana oferta, która proponuje zarówno klientowi indywidualnemu, jak i korporacyjnemu kompleksowe podejście do inwestycji, od projektu po wykonawstwo.

SZW: Czyli oznacza to przejęcie zarządzania projektem, które pozwoli za zryczałtowaną cenę dostarczyć w uzgodnionym terminie zakończoną inwestycję ?

MS: Tak, w naszym przypadku najważniejsze jest zaproponowanie klientowi nie tylko wizualizacji komputerowych, ale także możliwość zaprezentowania rozwiązań w naszej wzorcowni, gdzie zgromadziliśmy materiały polecane przez nas do realizacji. Gwarancja ceny i terminu oczywiście także odgrywa swoją rolę.

SZW: Jednak na rynku tzw. "dużej architektury" można znaleźć opinie klientów, że z punktu widzenia ich interesów konieczne jest rozdzielenie usług projektowania oraz "optymalizacji" materiałowej inwestycji. Dlatego zatrudniają słono opłacane firmy doradcze, które pracują pod tym kątem nad projektami dostarczanymi przez architektów.

MS: Moim zdaniem na rynku wnętrzarskim, na którym wartość inwestycji jest dużo niższa, a powodzenie procesu realizacyjnego praktycznie zawsze opiera się na personalnej relacji projektanta z klientem, nie opłaca się zatrudniać zewnętrznych doradców. Nasz pomysł polega na tym, ażeby zaproponować każdemu klientowi zoptymalizowaną dla jego potrzeb inwestycję, która jest gwarantowana i stoi na wysokim poziomie zarówno od strony materiałowej, jak i przestrzennej. W tym zakresie uważam, że nasza oferta jest unikatowa i rynek w naturalny sposób będzie się przesuwał w tym kierunku.

Dziękujemy za rozmowę

Rozmawiał: Krzysztof Sołoducha

 

Pracownia Kodo. Dom we Wrocławiu

Dom we Wrocławiu. Jedna z realizacji Kodo

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

Ilość komentarzy: 1

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Podaj kod z obrazka

*

Jerzy 2022-05-19 10:59:04

Akurat KODO reprezentuje dokładnie ODWROTNIE wszystko niż to, o czym ten pan mówi.

Nastawienie na zysk oraz tylko i wyłącznie interes firmy, ignorowanie potrzeb klienta, chamska komunikacja z klientem to tylko \"lżejsze\" przewinienia tej firmy. Absolutnie NIE POLECAM.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!