Monolityczna bryła Okrągłego Stołu, Sala Papieska i wiele innych symboli zwycięstwa Solidarności - wszystko to zobaczymy w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku.
Pod koniec ubiegłego roku w nadmorskim Gdańsku otwarto Europejskie Centrum Solidarności (ECS). „ECS to nowoczesna instytucja kultury, która utrwala pamięć o naszym największym sukcesie obywatelskim – zwycięstwie Solidarności. Stanowi muzeum upamiętniające rewolucję Solidarności i upadek komunizmu w Europie, ale też ośrodek edukacyjny, centrum badawczo-naukowe, archiwum, bibliotekę i mediatekę. A wreszcie przestrzeń publiczną, miejsce spotkań obywateli, którzy czują się odpowiedzialni za rozwój demokracji: strefę praktykowania solidarności i obywatelskości” - mówi Basil Kerski, dyrektor Europejskiego Centrum Solidarności.
Sercem tego nowoczesnego obiektu jest wystawa stała, poświęcona dziejom Solidarności i ruchom opozycyjnym w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Na powierzchni trzech tysięcy metrów kwadratowych wystawy zaprojektowanej przez Studio 1:1 zaprezentowano zwiedzającym oprócz projekcji materiałów filmowych, eksponatów historycznych czy dokumentów, także wielkoformatowe instalacje przestrzenne wykonane specjalnie na potrzeby tejże wystawy.
Jedną z takich instalacji jest monolityczna bryła Okrągłego Stołu – symbolu pokojowego rozwiązywania politycznych i społecznych problemów, wykonany z materiału corian. Zwiedzający, słuchając przewodnika, mogą zasiąść na krzesłach, także wykonanych z tego wszechstronnego materiału, i poczuć dreszcz historii.
Oprócz Okrągłego Stołu powstały również inne instalacje przestrzenne, jak np.: wielkoformatowa gablota formująca napis Solidarność, na której są umieszczone nadruki UV, schody - widownia, trójkąt ekspozycyjny z nadrukiem UV, ściana i ławki w Sali Papieskiej, mównica sejmowa, postument Władza wobec strajku czy Labirynt.
Dariusz Brunka, koordynator projektu ze Studio 1:1 komentuje: „Elementy te miały być odrealnione, czyli miały skłaniać się w stronę instalacji artystycznych przetworzonych form inspirowanych symbolami historycznymi. W zabudowie Labiryntu poszczególne elementy miały tworzyć wrażenie monolitycznych bloków, w których precyzyjnie “wykuto” prawa człowieka. Schody również są schodami jedynie z nazwy. Forma ta to kaskady obniżających się podestów stanowiących nietypowe miejsce odpoczynku i widownię w trakcie projekcji filmów. Generalnie zasadą było znaczne uproszczenie formy i zwrócenie uwagi na istotę przekazu, a nie na detal.”
Źródło: DuPont
|
|
|
|
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Prezentowany projekt to próba odpowiedzi na zagadnienie jakim jest przepływ...
czytajPrezentowane wnętrze to przestrzeń zaaranżowana na zlecenie władz Amsterdamu na...
czytajBudynek Mlynica jest częścią dużego postindustrialnego kompleksu produkcyjnego w Bratysławie...
czytajNowa odsłona biura polskiego oddziału dewelopera Ghelamco została zrealizowana we...
czytaj
Ilość komentarzy: 0
Dodaj nowy komentarz