Doczekaliśmy się - 28. października we wnętrzach Muzeum Historii Żydów Polskich została otwarta wystawa główna, za którą odpowiada pracownia Nizio Design International. Jest to największa jak dotąd zrealizowana w Polsce narracyjna ekspozycja historyczna.
Wnętrze muzeum to osiem galerii wypełnionych specjalnie przygotowaną w tym celu scenografią. Niewielka ilość zachowanych zabytkowych obiektów i specyficzna historia, o której opowiada wystawa wymagały od projektantów stworzenia od podstaw form, przedmiotów i materiałów nawiązujących do tych sprzed stuleci. Do odtwarzania historii niezbędne okazały się również nowatorskie rozwiązania techniczne i technologiczne. Duża część elementów wystawy to unikatowe prototypy, które nigdy wcześniej nie były wykorzystywane w tego typu ekspozycjach.
Bazę wystawy stanowią pasywne i aktywne stanowiska multimedialne, malowidła, meble i elementy dekoracyjne oraz nieliczne obiekty zabytkowe. Za każdą część składową wnętrza odpowiedzialne były wyselekcjonowane zespoły architektów, historyków, grafików, rzemieślników, artystów plastyków, animatorów oraz wizualizatorów. Scenografia każdej galerii układa się w odrębną pod względem formy oraz treści opowieść, a jej poszczególne elementy stylizowane są na daną epokę.
Studio architekta Mirosława Nizio pracowało nad projektem i realizacją wystawy stałej w latach 2011-2014. Zarówno aranżacja wnętrza, jak też zastosowane materiały podporządkowane są logice narracji historycznej. Otwierająca ekspozycję galeria „Las” to instalacja inspirowana legendami związanymi z przybyciem i osiedleniem się Żydów na polskich ziemiach. W galerii „Pierwsze spotkania” wykonane ręcznie przez polskich artystów i konserwatorów malowidła oraz zdobienia stanowią tło dla opowieści o losach żydowskich osadników na przestrzeni kilku stuleci, od 960 do 1500 roku. Malowidła powstawały na komputerach, następnie artyści przenosili je w skali 1:50 na papier. Ostatnim etapem tworzenia było odwzorowanie kreski na tynku mineralnym. Najistotniejszym elementem scenograficznym galerii „Paradisus Iudaeorum”, ukazującej Złoty Wiek społeczności żydowskiej, jest tworzona przez 6 miesięcy interaktywna makieta Krakowa i Kazimierza. -Misterna konstrukcja składa się z ponad tysiąca elementów. Umieściliśmy w niej interaktywne ekrany, a na makietę rzucane są multimedialne projekcje. Całość pokazuje, jak działała żydowska gmina – mówi Mirosław Nizio.
Poświęconą XVII i XVIII-wiecznej historii galerię „Miasteczko” wypełniają konstrukcje typowego wnętrza domu, karczmy, straganów z żydowskiego targowiska, zbudowane z dębowego drewna przez współpracujących z NDI rzemieślników. Umieszczone tu multimedia, rekwizyty i animacje przedstawiają sceny z codziennego życia Żydów. Centralnym punktem galerii jest zrekonstruowana drewniana bima oraz unoszący się nad nią dach i zdobione sklepienie synagogi z Gwoźdźca. Galeria „Wyzwania Nowoczesności” pokazuje okres od pierwszego rozbioru Polski aż do 1914 roku. -Zwiedzanie rozpoczynamy zasiadając przy interaktywnym stole, pokazującym historię geopolitycznych podziałów w okresie rozbiorów – opowiada architekt. Uwagę przyciąga symboliczny pusty tron wykonany przez rzemieślników w całości z emaliowanego szkła. W dalszej części galerii znajduje się sala stylizowana na halę dworca kolejowego. Umieszczona tu multimedialna prezentacja pokazuje wkład Żydów w budowanie sieci kolejowej, ale też masowe migracje. Można tu także zobaczyć wykonaną ze specjalnie wypalanych cegieł kopię bramy fabryki Izraela Poznańskiego w Łodzi oraz prezentację dotyczącą rozwoju przemysłu w XIX wieku.
Galeria „Na żydowskiej ulicy” dedykowana jest dwudziestoleciu międzywojennemu. Jej sercem jest zrekonstruowana w muzealnej przestrzeni dawna ulica Zamenhofa. Sześciometrowe białe elewacje kamienic stają się płaszczyzną do wyświetlania projekcji przedstawiających dawne fasady budynków z szyldami restauracji, warsztatów i sklepików. Wprost z ulicy można wejść do pomieszczeń, w których kryją się sale stylizowane na kino czy kawiarnię, poświęcone życiu kulturalnemu i politycznemu międzywojnia. Osobne pomieszczenia poświęcone są dzieciństwu i edukacji.
Galeria „Zagłada” odnosi się do okresu II wojny światowej. Wykorzystane tu środki plastyczne i ikonografia bardziej niż w innych galeriach bazują na symbolicznym ujęciu trudnego tematu. Projektanci unikają dosłowności i epatowania grozą w ukazywaniu tragicznych losów Żydów. Inna jest konstrukcja sal galerii. Wąskie korytarze, pochylone ściany, ciemniejsza kolorystyka i stłumione światło, a także zastosowane materiały, takie jak beton czy rdzewiejąca stal, wzmagają nastrój niepokoju, dramatu i osaczenia. Budują one wyraźny kontrast między tą a pozostałymi częściami ekspozycji. Ostatnia galeria „Powojnie” poświęcona jest okresowi po 1945 roku. Tutaj prezentowana jest m.in. działalność klubów Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów w Polsce oraz skutki powojennych pogromów i antysemickiej nagonki władz PRL.
W pracach nad projektowaniem i konstruowaniem ekspozycji w latach 2011-2014 uczestniczyło w sumie 140 osób. Zespół projektowy pod wodzą Mirosława Nizio dedykowany do stworzenia ekspozycji liczył 40 osób. W realizacji i pracach budowlanych brało udział około 100 osób ze strony podwykonawców. -Projektując i realizujące ekspozycję stałą dbaliśmy o zastosowanie najlepszych materiałów, które spełniają wszelkie normy jakości, estetyki i bezpieczeństwa – mówi Mirosław Nizio. Wykorzystane w konstruowaniu materiały, takie jak drewno, beton czy stal będą w szlachetny sposób się starzeć i nabierać wyrazu wraz z upływem czasu. Troska o wykończeniowe detale, zastosowanie najnowocześniejszych, funkcjonalnych rozwiązań wystawienniczych, zaowocowało powstaniem największej i jednej z najbardziej spektakularnych narracyjnych ekspozycji w Polsce.
Same prace projektowe trwały półtora roku, natomiast budowa ekspozycji zajęła ponad dwa lata. -Tworzenie projektu zazębiało się z realizacją wystawy stałej. Choć na początku mogło się wydawać, że realizacja tego rodzaju przedsięwzięcia w tak niedługim czasie, może być niewykonalna, to stanęliśmy na wysokości zadania – mówi Mirosław Nizio. Wystawa stała została otwarta 28 października 2014.
Firma Event Communications opracowała koncepcję wystawy w latach 2000-2003. Następnie pracowała nad projektem szczegółowym w latach 2006-2011. Polska pracownia architektoniczna Nizio Design International dokończyła projekt i uzupełniła go o projekt graficzny, przygotowała także dokumentację budowlaną, wykonawczą i zrealizowała wystawę w latach 2011-2014. Nizio Design International opracowało również projekt wykonawczy galerii Las i instalacji Post-89.
Źródło: Nizio Design International
Zdjęcia: Krzysztof Lipiński, M. Starowieyska, D. Golik
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Warszawska siedziba Booking.com mieszcząca się przy ulicy Chmielnej to biuro,...
czytajPrezentujemy kolejne wnętrze biurowe internetowego giganta Google, tym razem zlokalizowane...
czytajPrzestrzeń biurowa JDE Peet’s, zaprojektowana przez BIT CREATIVE, zajmuje ponad...
czytajWnętrze przedszkola ukierunkowanego pod kątem edukacji artystycznej to realizacja pracowni...
czytaj
Ilość komentarzy: 0