Budynek biurowy – ile powierzchni powinien mieć i jakie parametry techniczne?

Budynek biurowy – ile powierzchni powinien mieć i jakie parametry techniczne?

Minimalna powierzchnia biurowa na 1 pracownika jest określona przez przepisy BHP. Metraż biura niemal zawsze powinien być jednak większy niż wspomniana wartość przemnożona przez liczbę zatrudnionych osób. Sprawdź, co warto wiedzieć na temat powierzchni budynku biurowego oraz innych wymogów, które musi on spełniać.

Ile powierzchni biurowej na 1 pracownika będzie wystarczające?

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, na jednego pracownika musi przypadać co najmniej 13 m³ kubatury biura. Przy standardowej wysokości 3 m oznacza to niecałe 4,4 m² powierzchni budynku biurowego. Jednocześnie wolna powierzchnia podłogi, niezajęta przez sprzęty biurowe, powinna wynosić minimum 2 m² na pracownika.

W praktyce, żeby zarówno spełnić wymogi BHP, jak i zapewnić pracownikom realny komfort, potrzebna będzie więc większa przestrzeń. Standardem jest zwykle 6-7 m² na osobę przy założeniu, że mówimy o jednym pomieszczeniu. Wartość ta może być też jednak nieco większa w zależności od potrzeb danego miejsca pracy i niezbędnych urządzeń, które muszą się w nim znaleźć. 

Nie uwzględnia ona również dodatkowych przestrzeni wspólnych typu korytarze, sale konferencyjne czy kuchnia. W takim pełniejszym ujęciu bezpieczniej przyjąć minimum na poziomie około 10 m² powierzchni budynku biurowego na pracownika (nie licząc toalet/łazienek). Za ponadstandardowy komfort można natomiast uznać wartości od 12,5 m² wzwyż.

Pozostałe wymagania stawiane budynkom biurowym

Wiesz już, ile powierzchni biurowej na 1 pracownika trzeba zapewnić. To jednak nie wszystkie wymagania, które musi spełnić budynek biurowy. Należą do nich także między innymi:

- Minimalna wysokość pomieszczeń: 3 metry (2,5 m w przypadku pokojów z klimatyzacją dla maksymalnie 4 pracowników)
- Ogrzewanie, które jest w stanie utrzymać temperaturę nie niższą niż 18 °C (optimum to przedział 20-24 °C)
- System wentylacji lub klimatyzacji;
- Wystarczająca liczba toalet dla pracowników;
- Dostęp do odpowiedniej ilości światła dziennego oraz system oświetlenia o określonej barwie i natężeniu;
- Drzwi biurowe, które spełniają przepisy techniczno-budowlane i normy ochrony przeciwpożarowej;
- Rozwiązania techniczne zapewniające dostęp osobom niepełnosprawnym;
- Odpowiednia instalacja elektryczna i źródła zasilania na wypadek awarii.

Szczegółowe informacje na temat parametrów poszczególnych elementów obiektów powinny zostać zawarte w opisie technicznym budynku biurowego, który jest częścią  projektu architektoniczno-budowlanego.

Rzecz jasna oprócz minimalnych warunków technicznych budynek musi spełniać szereg innych wymagań, żeby mógł zostać zaliczony do danej klasy. Do najpopularniejszych klasyfikacji biurowców należy system Modern Office Standards. Wyróżnia on klasy A, B+, B i C przyznawane na podstawie tego, ile pozycji spełnia dany budynek biurowy z listy 14 kryteriów podstawowych i 8 kryteriów dodatkowych.

Sprawdź dodatkowe informacje na temat parametrów budynku biurowego

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat wielkości i innych wymagań technicznych dotyczących nieruchomości przeznaczonych na biura? Przeczytaj poradnik Budynek biurowy – ile powierzchni potrzebujesz dla swojego biznesu? opublikowany na blogu nieruchomości Orange. Znajdziesz tam również inne artykuły, na przykład dotyczące różnych typów budynków, inwestowania w nieruchomości czy rynku nieruchomości. W ofercie nieruchomości Orange są natomiast budynki biurowe na sprzedaż o atrakcyjnej lokalizacji w różnej wielkości miastach w całej Polsce. 

*Artykuł sponsorowany

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

Ilość komentarzy: 0

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!